Carta oberta a Estrella Galicia
2019-03-01
0

Estimats i benvolguts responsables d’Estrella Galicia:

Des de L’Observatori de la Llengua Valenciana els imaginem en les seues oficines d’A Coruña mirant-se els uns als atres en cares d’incomprensió. Segurament pensaven que fer una campanya de promoció que s’acostara amablement i respectuosament a la cultura valenciana anava a ser un camí solejat i agradable, com un passeig prop de camps plens de flors de taronger.

I en lloc d’això s’han trobat immersos dins d’una mascletà, o d’una falla que alguns ya volen cremar (che, espereu, aguanteu la mecha, ¡que encara falta prou!). Arribats ad este punt, ara que estan rodejats de flames, no nos queda atra que somriure’ls, oferir-los el nostre més sincer abraç fraternal i donar-los la benvinguda al conflicte llingüístic valencià.

Des de L’O nos agradaria, primer que tot, donar-los les gràcies per haver volgut formar part d’una de les festes grans de les valencianes i valencians: Les Falles. I reconéixer el nostre abatiment perque, a pesar de la seua bona intenció, ara n’hi han alguns per les rets que els llancen improperis, branden feroçment els seus esmolats ratolins i aporregen els seus teclats inalàmbrics.

El motiu, per ad alguns, d’enorme afront és simplement que vostés han escrit la paraula “che” com marca la normativa de la Llengua Valenciana de la Real Acadèmia de Cultura Valenciana i com venen pronunciant-la i escrivint-la els valencians des de temps immemorials.

Pero estiguen tranquils, que encara que senten el calor del fòc baix els seus peus, no tenen per qué cremar-los en la foguera virtual. No han comés ningun erro; és més, per a molts ha segut un gran encert. De fet, a tots aquells que els acusen de ser uns gallecs rebels que defenen una postura subversiva, nos agradaria dir-los lo següent:
1. Tot lo món té dret a triar la forma d’expressar-se que més li agrade.
2. Estrella Galicia és una entitat privada i no està obligada a gastar cap normativa concreta de l’idioma valencià.
3. Tot se pot parlar de manera relaixada entorn a una cerveses i una paella valenciana.
4. Va a beure’s molta Estrella Galicia estes Falles.

¡Molt bones Falles 2019!

 

— Versión en castellano —

Estimados y queridos responsables de Estrella Galicia:

Desde l’Observatori de la Llengua Valenciana los imaginamos en sus oficinas de A Coruña mirándose los unos a los otros con caras de incomprensión. Seguramente pensaban que hacer una campaña de promoción que se acercara amable y respetuosamente a la cultura valenciana iba a ser un camino soleado y agradable, como un paseo cerca de campos llenos de flores de azahar.

Y en lugar de eso se han encontrado inmersos dentro de una mascletà, o de una falla que algunos ya quieren quemar (che, esperad, aguantad la mecha, ¡que todavía falta bastante!). Llegados a este punto, ahora que están rodeados de llamas, no nos queda otra que sonreirles, ofrecerles nuestro más sincero abrazo fraternal y darles la bienvenida al conflicto lingüístico valenciano.

Desde l’Observatori nos gustaría, antes que nada, darles las gracias por haber querido formar parte de una de las fiestas grandes de los valencianos y valencianas: Las Fallas. Y reconocer nuestro abatimiento porque, a pesar de su buena intención, ahora hay algunos por las redes que les lanzan improperios, blanden ferozmente sus afilados ratones y aporrean sus teclados inalámbricos.

El motivo, para algunos, de enorme afrenta es simplemente que ustedes han escrito la palabra “che” como marca la normativa de la Lengua Valenciana de la Real Acadèmia de Cultura Valenciana i como vienen pronunciándola y escribiéndola los valencianos desde tiempos inmemoriales.

Pero estén tranquilos, que aunque sientan el calor del fuego bajo sus pies, no tienen por qué quemarlos en la hoguera virtual. No han cometido nungún error; es más, para muchos ha sido un gran acierto. De hecho, a todos aquellos que los acusan de ser unos gallegos rebeldes que defienden una postura subversiva, nos gustaría decirles lo siguiente:

1. Todo el mundo tiene derecho a elegir la forma de expresarse que más le guste.
2. Estrella Galicia es una entidad privada y no está obligada a usar ninguna normativa concreta del idioma valenciano.
3. Todo se puede hablar de manera relajada alrededor de unas cervezas y una paella valenciana.
4. Se beberá mucha Estrella Galicia estas Fallas.

¡Muy buenas Fallas 2019!